Ønsker du å jobbe i verdens ledende underholdningsbransje? Da er kanskje Disney’s Cultural Representative Program noe for deg! Det er et tolv måneders program hvor du får muligheten til å jobbe i Walt Disney World i Florida. På programmet har du muligheten til å dele norsk kultur med gjester fra hele verden, i norgespaviljongen i Epcot.

For å kunne søke jobb stiller Disney noen enkle krav:

  1. Du må snakke bra engelsk. Ikke perfekt, men nok til å kommunisere muntlig.
  2. Du må ha fylt 18 år for å søke.
  3. Du må kunne representere Norge på en autentisk måte.
  4. Du må ha mulighet til å jobbe mandag til og med søndag, inkludert dager, netter, ferier, høytider og overtid.

Det er også lurt å sette seg godt inn i hva programmet innebærer før man velger å søke. For å få en forståelse av dette, og hva en ansatt, Cast Member, er og gjør, har jeg skrevet en innføring til selve programmet!

Processed with VSCO with a1 preset

 

 Kvaliteter som er viktig for en cast member

Som cast member er det viktig å være imøtekommende og hyggelig med gjestene. Det er viktig at du viser deg fra din beste side, og har en god holdning. Det er også ekstremt viktig å være positiv og smile, selv om du kanskje har en dårlig dag. Du representerer ikke bare Norge, men også Disney! Derfor er det viktig å kunne fremstille bedriften på en positiv måte, selv om du kanskje ikke mener, eller er enig i, alt du sier. Er du uenig i noe Disney gjør, ikke ta det opp med gjestene. De er i parken for å ha en magisk opplevelse, og negativ snakk er ikke magisk. Du skal prøve så godt du kan, å gå litt lenger enn normalt, for gjestene når det kommer til service, opplevelse og inntrykk!

En cast member vil få mange spørsmål i løpet av en dag. Det er derfor viktig å få en oversikt over sin egen paviljong. Gjestene kan for eksempel spørre deg om hva som er inne i stavkirken eller hva som er spesielt med den. De kan spørre deg om attraksjonen og hvordan den er i forhold til norsk kultur. De kan være nysgjerrige på kostymene og tradisjonene rundt bunader. De kan spørre deg om det som er på menyen i restauranten, eller hvilke produkter som selges i butikken. Selv om det ikke er innenfor det du jobber med, så er det viktig å kunne gi et godt svar. Som cast member skal du ikke si at du ikke vet. Om du ikke vet svaret, finner du en cast member som kan fortelle deg svaret, før du igjen forteller det videre til gjesten.

Spørsmålene handler ikke bare om norgespaviljongen. Mange av spørsmålene du vil få i løpet av en dag kan være alt fra åpningstider i parken(e), til hvor man finner toalettene. Gjestene forventer at du vet absolutt alt. Derfor er det viktig å orientere seg i Epcot, og de andre parkene, ganske tidlig i programmet (park-kartene er et godt hjelpemiddel). Det er også veldig bra om du utforsker parkene på egenhånd når du har fritid. Du, som cast member, bør ha interesse av alt Disney World har å by på, for å gi den beste opplevelsen, og servicen til gjestene. De vil ofte høre hva du synes om de forskjellige attraksjonene eller de forskjellige parkene.

Det er viktig å få enhver gjest til å føle seg sett, og til å føle seg spesiell. Disney gir en grundig opplæring i gjestebehandling, og har høye krav til hvordan du skal oppføre deg. Det viktigste er at du sprer magi og hjelper gjestene så godt du kan. Du må gi mye oppmerksomhet til både store og små. Ikke vær redd for å gi for mye oppmerksomhet, og heller ikke vær redd for å prate engelsk!

Selv om det meste går på engelsk, er det viktig å huske at det kommer gjester fra alle land i verden. Mange av disse har norske familier, så det hender de forstår språket vårt. Pass på hva du, og andre cast members, snakker om. Du vet aldri hvem som forstår deg! Det har ofte oppstått uheldige situasjoner der noen prater for høyt om ting de ikke burde pratet om på jobb, med gjester som har forstått det som har blitt sagt.

Det er også viktig å huske nettopp det; dette er en jobb. Ikke forvent at programmet er en lang ferie, hvor du bare skal slappe av. Det kan bli mye jobbing, og lange dager. Samtidig vil du få mye fritid til å oppleve nye og spennende ting, og bare ha det gøy. Skill mellom jobb og fritid.

Hvis du holder deg til dette, og er villig til å følge det de retningslinjer Disney vil du skal følge, kan du bli en god og verdsatt cast member!

 

Hva kan man velge å jobbe med?

Det er tre forskjellige avdelinger i paviljongen. Når du søker deg inn på et program, søker du deg inn i en av disse. Du har kun arbeidsoppgaver innenfor avdelingen, men arbeidsoppgavene blir rotert gjennom en arbeidsdag. Avdelingene man kan velge å søke seg inn i er Attractions, Merchandise og Food and Beverage.  Under kan du lese hva hver avdeling innebærer.

 

Attractions

I attraksjonen kan du for eksempel begynne dagen som greeter. I denne posisjonen står du ved inngangen til attraksjonen og ønsker gjestene velkommen. Attraksjonen har et todelt køsystem, og greeter har ansvar for å sortere mellom vanlig kø og FastPass+ (forhåndsreserverte billetter). Mange gjester har spørsmål om attraksjonen, og derfor er det viktig at du har prøvd den slik at du kan svare på eventuelle spørsmål. Det hender også gjester bare har lyst å prate med deg om andre ting, som for eksempel Norge.

Når gjestene har kommet helt frem i køen (til load-område, hvor de setter seg i båtene), møter de på grouper: Her forteller du gjestene hvilken rad de skal sitte på i båtene og passer på at det ikke blir for mange i en rad. Grouper passer også på at barn sitter ordentlig på fanget til foreldrene, og at eventuelle førerhunder ligger på gulvet. Sikkerhet er det viktigste i attraksjonen, og det er viktig at grouper dobbeltsjekker at alt er slik det skal være før du gir tegn til dispatch om at båtene er klare.

Når du som er dispatch får beskjed av grouper at alle i båtene sitter godt, og at alt er klart, er du ansvarlig for å sende båtene av sted ved å trykke på noen knapper på et lite dashbord foran deg.

Ettersom sikkerhet er det aller viktigste i attraksjonen er det også noen som har ansvaret for å følge med på alle båtene via kamera. I posisjonen tårnet passer du på at folk sitter ordentlig og oppfører seg. Om en sensor går, eller noen faller i vannet, har du ansvar for å stoppe attraksjonen, og eventuelt skru av strømmen. Da er det viktig at du dokumenterer hva som har skjedd, hvor det skjedde og når det skjedde!
Når båtene ankommer slutten av attraksjonen, sier vi de kommer til unload-område. Her skal du stoppe båten, og følge med på at gjestene kommer seg trygt ut, og ikke har glemt noen eiendeler i båtene. Du ønsker også gjestene velkommen tilbake fra den spennende ferden!
Ettersom det er mange forskjellige folk innom attraksjonen er det også noen som har ansvar som loadassistent. Her flytter du rullestoler, barnevogner osv. fra load-område til unload-område og hjelper til med eventuelt andre ting i load-området.

I attraksjonen roterer man som regel posisjon etter 45 minutter.

 

Merchandise

Når man jobber i merchandise er det viktig å holde butikken ryddig og presentabel til enhver tid, slik at gjestene finner fram til det de leter etter. Klær må alltid henge etter riktig størrelse. Sko, og skobokser, må være fint organisert. Når du jobber i merchandise må du tenke på hvordan du vil at en butikk skal se ut når du er ute å handler. Er det støvete og skittent, har du ansvar for å tørke støv og vaske butikken.

Det selges merker som Helly Hansen, Dale, Laila og Geir. Ellers selges det små troll, melkesjokolade, bøker, t-skjorter og andre tradisjonelle ting som har en tilknytning til Norge eller Skandinavia. Det kan være lurt å vite litt om disse produktene, men det er også noe du lærer etter hvert.

Jobben i butikken innebærer også kasse- og transaksjon handlinger. Her er det viktig at man følger de retningslinjene Disney har satt. Dette gjelder for eksempel når man gir rabatter eller selger alkohol. Disse retningslinjene får man god innføring i på starten av programmet.

I løpet av en uke kan må få ansvaret for å være floorstock. Det innebærer å jobbe i både butikken, og på lageret. Når man er floorstock må man fylle på med varer der det trengs, og finne produkter, både gjester eller ansatte, måtte trenge fra lageret.

Merchandise driver også med det som kalles glow. Denne posisjonen innebærer å selge lysende Disney-effekter fra en liten vogn foran i paviljongen. Dette skjer på kvelden før fyrverkeriet, ettersom gloweffektene er spesielt populære under showet.

De som jobber i butikken har også ansvar for Kidcot. Kidcot er en aktivitetsplass, i hver paviljong, for små barn, hvor de kan sitte å tegne, og slappe av litt. Det kan minne litt om en barnehage rundt ett lite bord. Her er det viktig å tilpasse seg gjestene. De minste har en tendens til å være litt sjenert eller usikre, så det er lurt å lære seg hvordan man skal håndtere dem. Oppgavene du har i Kidcot er å tegne med ungene, og stemple, og signere, Epcotpass og tegninger.

I merchandise varierer det når man roterer posisjon, men er som regel etter 1 time.

 

Food and Beverage

Søker du deg inn i Food and Beverage må du være forberedt på mye hard jobbing. Det kan bli ekstremt lange dager, med tunge løft og høyt stressnivå. Dette er også avdelingen med flest forskjellige arbeidsoppgaver. Disse rullerer på lik linje som de andre avdelingene, men ikke like ofte! Det kan også hende du får utdelt en posisjon du må ha hele dagen!

Når du jobber i Food and Beverage begynner du i det som kalles ”Front of House”. Her møter du gjestene først, og mest, sammenlignet med servitørene. I front of house er det den eneste oppgaven du ikke blir utdelt – å være servitør. Ellers kan du få posisjoner i bakeriet, beercart eller i restauranten.

I bakeriet serverer du norskinspirerte bakervarer og drikke. Dette er en Quick Service Restaurant, så det er forventet at du kan jobbe raskt, under stressende omgivelser. Alt skal være rent, og pent til enhver tid. Mye av det som selges er norsk (skolebrød, lefser, vafler, riskrem), mens andre produkter rett og slett er amerikanske. De fleste av disse produktene byttes ut etter en periode. Det er viktig at gjestene opplever alt som autentisk norsk. Det er derfor din oppgave å overbevise gjestene om at vi har alle disse bakervarene, og dessertene, i Norge! I tillegg til å stå å servere mat kan du få ansvar i å åpne bakeriet om morgenen, eller stenge bakeriet om kvelden, samt stå i kassen og ta betaling.

Over i restauranten er det langt flere arbeidsoppgaver. Greeter står utenfor restauranten, finner reservasjoner og sjekker inn gjestene. Dette er en frivillig posisjon man kan velge å få opplæring i. Det er viktig at greeter har kontroll på tider, reservasjoner, og at gjestene ikke forsvinner i paviljongen etter innsjekk. Mens gjestene venter på å få komme inn i restauranten, spiller assignor et taktisk spill i forhold til å plassere gjestene på riktig bord. Dette er spesielt viktig for at det skal bli plass til alle reservasjoner. Jobben som assignor er også frivillig, ettersom det er en viktig jobb med ansvar for at hele restauranten går på skinner. De jobbene som ikke er frivillige har langt mindre ansvar. Når et bord er klart roper du, som supergreeter, opp familienavnet høyt, og elegant, slik at alle i paviljongen hører det. Dette er en del av showet, at Akershus er et slott, og gjestene er kongelige gjester. De blir så geleidet inn i restauranten for å ta et bilde med en av Disney prinsessene. Seater følger deretter gjestene til det riktige bordet. Da er det viktig at du lærer bordnumrene ekstra godt! Servitørene serverer så gjestene med hjelp av foodrunnere som går med mat til bordene. Bussere hjelper servitørene med å rydde, og vaske bordene slik at det blir klart for andre gjester. Her er det viktig å være rask, og ha mulighet til å løfte tungt!

I beercart står man som regel helt alene, og derfor blir det som regel mest jobb i denne posisjonen. Her selger du alkohol, som øl, vin og akevitt, samt snacks som chips og is. Her er regler for skjenking viktig. Dette er regler du vil få god innføring i starten av programmet, samt jevnt utover året! I tillegg er det viktig å være komfortabel med å ha ansvaret for vognen helt alene.

Når bakeriet, eller beercart, går tom for varer, kan de kontakte stocker . Om du er stocker henter du det som trengs fra lageret, kjøl eller frys bak paviljongen, og fyller på. Dette er ganske likt arbeidsoppgavene til floorstock i merchandise. Målet ditt er at det ikke skal rekke å bli tomt for noen varer. Denne posisjonen er også kun for de som ønsker, ettersom du må være rask og ha mulighet til å løfte tungt.

Etter du har jobbet front of house i paviljongen minst tre måneder, kan du (kanskje) få mulighet til å bli servitør. Da får du opplæring i hvordan man er servitør etter Disney sine standarder. Etter en ukes opplæring vil du få en test hvor du skal servere dine managere. De vil bedømme deg om du har bestått eller ikke. Det er derfor ingen garanti for at man blir servitør. Det er heller ingen garanti for at du får prøvd deg etter tre måneder, og du kan derfor ”risikere” å gå hele programmet uten å få sjansen!

 

 


 

Hvordan fungerer opplæringen?
Når du kommer på programmet vil du få grundig opplæring som varer inntil 2 uker. Du, som trainee, vil få opplæring av andre norske cast members som har jobbet en stund før deg. Disse blir kalt trainere, og har vært gjennom egne kurs for å kunne gi deg en god opplæring. Lurer du på noe etter endt opplæring, kan du alltids spørre trainere i området om hjelp. De går med egne pins på kostymet så du alltid vet hvem du kan spørre.

 

Hva er Cast Services?
Cast Services er en bygning for cast members med diverse jobbrelaterte tjenester og informasjon. Hver temapark har sin Cast Services. Du må igjennom denne bygningen for å komme på jobb. Dette finner du blant annet i Cast Services: frisør, kontorer, pauserom/venterom med vending machines (både mat og drikke), skap, garderober, dusj, kostymelager, bussholdeplass, security, informasjonsmagasiner for ansatte, bank og minibanker, datamaskiner med kopimaskin.

For å komme inn i bygningen kreves Blue ID, som er Disney World sitt eget ID kort.

 

Hvor får jeg tak i jobb-kostymet?
Du låner kostymet fra kostymelageret på Cast Services ved Epcot. Dette er et bunadslignende plagg, inspirert av hardangerbunaden, som er laget for det varme været i Florida. Du vil få innføring i hvordan man låner klær, og hvilke deler av kostymet som følger med. Du kan låne opptil fem av samme plagg om gangen. Utlån krever Blue ID, Disney World sitt eget ID kort.

 

Processed with VSCO with a1 preset

Hvor får jeg tak i jobbsko?
Jobber du merchandise eller attractions må du selv ordne jobbsko. Sørg for at skoene er komfortable, og at de puster (for eksempel Geox eller Ecco). Det er varmt i Florida, og det blir mye gåing, og ståing, så legg litt ekstra penger i gode sko. Skoene må være svarte, og helst ha en stil som ligner bunadsko. Det skal være profesjonelt og fungere med bunaden. Toms er for eksempel ikke innenfor. For jenter kan dette være noen pene ballerinasko, med eller uten høye heler, eller støvletter med hel. Det er anbefalt å vente med å kjøpe sko til du får beskjed av din manager eller trainer hva som er innenfor retningslinjene.

De som jobber i food and beverage er pålagt å ha sklisikre sko. Disse blir derfor utdelt gratis av Disney de første dagene (ved Disney University).

Hver onsdag kommer en liten trailer med sko utenfor Cast Services-inngangen om du trenger å ordne nye. Gamle sko kan byttes mot nye sko, gratis.

 

Hvor kan jeg oppbevare eiendelene mine mens jeg er på jobb?
Du får utdelt et eget stort skap, med kode, i Cast Services som du kan benytte gjennom året. Her kan du for eksempel henge flere kostymer slik at de er klare til neste skift.

 

Hvor kan jeg bytte klær?
Cast Services har egne garderober med dusj fordelt på menn og kvinner. Disse befinner seg bak skapene.

 

Hvordan kommer jeg meg på jobb?
Har du ikke egen bil kan du ta buss. Bussene går fra leilighetskompleksene til Cast Services uten stopp imellom. Bussen til Epcot heter buss C.

 

Hvordan fungerer innstemplingen?
Du kan stemple inn inntil 15 minutter før ditt skift starter. Dette gjøres på en datamaskin i paviljongen. Når skiftet ditt faktisk starter går du tilbake til datamaskinen for å få posisjonen du skal jobbe i. Stempler du inn så mye som ett sekund etter skiftet ditt har startet, får du en halv prikk på ”rullebladet”. Det er derfor ekstremt viktig å være ute i god tid!

 

Hvordan fungerer rullebladet?
Disney loggfører alle dumme ting man gjør med et prikkesystem som minner om et rulleblad. Det er fler kategorier man kan få prikk i. For eksempel tilstedeværelse, Disney Look, sikkerhet og pengetransaksjoner. Tilstedeværelse er den mest normale å få prikker i. Det kan være for å stemple inn, eller ut for sent, komme for sent på jobb, ringe seg inn syk, være borte fra jobb uten å ringe inn (no call – no show). Du kan få prikk innenfor Disney Look hvis du ikke ser presentabel ut. Hvis du har kostyme feil på eller feil kledd, med synlige tatoveringer eller piercinger og det kan være for unaturlig farget hår. Når det kommer til sikkerhet kan du få prikk for å gjøre noe farlig for deg og de rundt deg. Pengetransaksjoner handler for eksempel om å gi feil beløp tilbake til kundene.

Tre prikker i løpet av en måned fører til en reprimande. Tre reprimander fører til sparken. Du blir sendt hjem til Norge innen 48 timer på egen regning.

 

Jeg har blitt syk. Hva gjør jeg?
Er du syk kan du ringe Cast Deployment på dette nummeret 407-934-8880. Ringer du deg inn får du en prikk på rullebladet. Du kan ringe deg inn inntil tre sammenhengende dager på samme prikk. Er du syk bør du oppsøke lege umiddelbart.

 

Jeg blir forsinket for skiftet mitt. Hva gjør jeg?
Blir du forsinket må du ringe Cast Deployment på dette nummeret 407-934-8880, og fortelle dem at du blir forsinket til skiftet ditt. De vil så fortelle det videre til lederne dine. Hvis du er mer en to timer forsinket, eller ringer mindre enn 30 minutter før skiftet begynner, blir dette notert som ”No call, no show” på rullebladet, som en prikk.
I begynnelsen av programmet bør du notere ned nummeret til managernes kontor. Ring dette nummeret om det oppstår krisesituasjon. Ellers ringer du alltid Cast Deployment.

Får ansatte pausemat?
Det er mulig å kjøpe seg mat i kantinen i backstage-området. Fra norgespaviljongen går du forbi Mexico, mot Test Track. Kantinen ligger mellom de to attraksjonene. Dette er kun for ansatte. Her har de mye god mat, som dessverre ikke er gratis. Husk å ha Blue ID synlig til en hver tid backstage.

 

Stemmer det at det ikke er gratis vann til ansatte, kun brus?









 Nei. Det er nok mer motsatt. Du får dessverre ikke lov å drikke brus på jobb. Du har derimot lov til å drikke gratis (filtrert) vann. Her er det forskjellige regler avhengig av hvor du jobber. Jobber du merchandise eller attractions har du lov til å ha en vannflaske (uten logo) hengende på kostymet i en svart beholder. I food and beverage er dette ikke lov. Når man skal drikke skal det være diskret. Gjerne så gjester ikke ser det.

 

Hva er Disney Look?
Disney Look er betegnelsen for hvordan du skal se ut på jobb. Det er en ren, naturlig og profesjonell stil som ikke skal ta oppmerksomhet fra showet. Det er ikke utseende til en cast member som skal være et blikkfang. Det vil si at du ikke kan ha overdrevet sminke, piercinger, synlige tatoveringer, farget hår eller andre spesielle hårsveiser. Disney Look gjelder også for klær. Er du på et møte må du kle deg profesjonelt! Du kan lese alt om Disney Look på Disney Careers.

 

Hvor mange timer i uken må jeg jobbe?
Du må ha gjennomsnittlig 30 arbeidstimer i uken ifølge visumreglementet. En vanlig arbeidsuke er rundt 35 timer, men kan variere. Jobber du over 40 timer i uken får du overtidsbetalt.

Vær forberedt på å jobbe helligdager, høytider fra mandag til søndag.

 

Hvordan er lønnen?
Du tjener rundt 9 amerikanske dollar i timen, og får lønning hver torsdag.
Husleie og skatt blir trukket fra før du får betalt, så det du får utbetalt er ditt.

 

Hvor får jeg lønnen utbetalt?
Lønnen får du utbetalt på et eget bankkort som du får av Disney når du kommer til Orlando. Det går ikke an å overføre penger fra eller til dette kortet, ettersom det er Disney som har kontroll over det. Det kan derfor lønne seg å åpne en bank-konto i annen amerikansk bank. Har du mulighet til å bli servitør bør du opprette en ny bankkonto for å pengene et trygt sted som du selv har kontroll over.

 

Kan jeg opprette en egen bankkonto?
Ja, absolutt! Det kan lønne seg å opprette en egen bankkonto for å ha full kontroll på pengene dine.

Eksempler på banker: Suntrust, Bank of America eller Chase. Disse bankene er lette å bruke, og har lett overføring til norsk bankkonto. Dette koster som regel rundt 30 amerikanske dollar.

En annen amerikansk bank er Partners! Dette er en bank som har samarbeid med Disney. Den ligger nærme leilighetskompleksene, men skal visstnok være komplisert og vanskelig å bruke, spesielt hvis man skal sette inn penger på konto eller overføre til norsk konto. Personlig anbefaler jeg Bank of America! Det er en bank som er på nivå med norske banker, og som er ekstremt brukervennlig!

 

Jeg har opprettet en ny bankkonto, kan jeg få lønnen utbetalt her?
Ja! Når du har opprettet en ny bankkonto i en amerikansk bank, har du mulighet til å få lønnen direkte inn på den nye kontoen. Dette må legges inn i ”The Hub” som er Disney sitt Cast Member system. Derfor er det ekstremt viktig at du sparer på all info fra banken ettersom du trenger noen forskjellige nummer (Kontonummer, Iban etc..).

Logg in på The Hub: Under Quick Access fanen klikker du på ”Empolyee services”. Deretter klikker du ”Express” som står rett under The Walt Disney Company logoen. Under ”Time & Payroll klikker du deg inn på ”View or Update Payroll Bank Information”. Oppdater skjemaet med ny informasjon fra den nye bankkontoen.

 

 

 

Lurer du på noe som har tilknytning til programmet kan du sende inn spørsmål her:

Advertisements